Aarhus Kommune forbedrer læringsmiljøer for børn i udsatte positioner gennem nyt initiativ

dato

Ny forskning og tiltag i Aarhus Kommune har fokus på at forbedre pædagogiske læringsmiljøer, især for børn i udsatte positioner. Kvaliteten er afgørende for børnenes udvikling og trivsel, viser undersøgelser.

Aarhus Kommune lægger stor vægt på kvaliteten af pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud, da forskning indikerer, at høj kvalitet har en betydelig positiv indvirkning på børn i sårbare og udsatte positioner. Modsat kan dårlig eller utilstrækkelig kvalitet have negative konsekvenser. Kommune udfører derfor uvildigt pædagogisk tilsyn i dagtilbud hvert andet år for at vurdere kvaliteten gennem observationer og dialog i omkring 300 institutioner.

På nationalt plan viste nye undersøgelsesdata, at kun 9 % af børnehavestuerne vurderes til at have 'god' kvalitet, mens næsten to ud af tre stuer beskrives som 'tilstrækkelig'. Hele 28 % af stuerne vurderes dog til at have 'utilstrækkelig' eller 'ringe' kvalitet. I lyset af dette har Aarhus Kommune iværksat en række tiltag, især rettet mod dagtilbud under skærpet tilsyn, for at forbedre kvaliteten. Der er sat fokus på kompetenceudvikling blandt medarbejdere samt forbedringer inden for løn- og arbejdsvilkår, uddannelse og rekruttering af faguddannet personale.

Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, kan kontaktes for yderligere oplysninger om disse initiativer og forskningens betydning for de pædagogiske læringsmiljøer i Aarhus. For mere information kan Thomas Medom træffes på telefonnummer 27 51 79 61.

https://aarhus.dk/nyt/boern-og-unge/2025/maj-2025/vores-boernehaver-skal-vaere-mere-end-opbevaring-god-kvalitet-kraever-flere-investeringer

Kilde: Aarhus Kommune